Breien voor Groningen: wat is de stand >

Aftellen naar het inpakken van het huisje in Rottum op 3 maart 2017: 

Dag
Uur
Minuut
Seconde

Realisatie deken: 

van totaal 100 vierkante meters

Uitnodiging voor 3 maart 2017:

Presentatie warme deken voor het kleinste huisje in Groningen

Van harte welkom!
Op vrijdag 3 maart 2017 presenteren we vol trots het ingepakte huisje van ‘Thais Soaptje’. Honderden mensen uit het hele land hebben de afgelopen maanden meegebreid aan een enorme warme deken van ruim 100 vierkante meter voor het kleinste huisje van Groningen. De 'warme deken' staat symbool voor de solidariteit met mensen in het Groningse aardbevingsgebied.

 

Programma
Locatie - ‘t Hoeske van Thais Joaptje’, Kloosterweg 17, Rottum:
15.00 uur: Ontvangst met warme chocolademelk
15.30 uur: Presentatie van het huisje

 

Locatie – Kloosterkerk, Rottum:
16.00 uur: Lezingen ‘Samen Gas Terug’, door:
- Jan Rotmans (hoogleraar transitiekunde): "Gas terug, het kan!"
- Hanna de Vries (Buurkracht): “Wat je kun je zelf doen?”
- Muziek door: Florian de Wolff

 

17.15 uur Drankje, hapje en soep verzorgd door Landgoed Ekenstein.

 

Aanmelden
Aanmelden voor het programma in de kerk is noodzakelijk, dit in verband met de beperkte ruimte. Je kunt je aanmelden via: breimee@milieudefensie.nl o.v.v.: 3 maart lezing, naam, woonplaats en aantal personen.
Let op: Parkeren buiten het dorp. Volg de aanwijzingen vanaf de Usquerderweg.

 

16807111_619666761558890_6976847413415100126_n
img_1267
AnEv2016dec.13-1053-LR
IMG_0155
Initiatiefnemers Brenda Harsveld van Milieudefensie (links) en Agnes Bakker (rechts) bij het huisje in Rottum met een deel van de deken (foto Annet Eveleens)
Initiatiefnemers Brenda Harsveld van Milieudefensie (links) en Agnes Bakker (rechts) bij het huisje in Rottum met een deel van de deken (foto Annet Eveleens)
gebreidhuisje
img_1267

Breien voor Groningen

Breien Met Agnes gaat in samenwerking met Milieudefensie en bewoners, het kleinste huisje in Groningen inpakken met een deken van breiwerk op 3 maart 2017. Samen breien we een warme deken voor Groningen: uit solidariteit met de bewoners in het aardbevingsgebied. Hiermee laten we zien dat we onze huizen beter moeten isoleren, zodat we geen gas meer nodig hebben uit Groningen. De gaswinning zorgt voor veel problemen: het draagt bij aan klimaatverandering en het zorgt voor aardbevingen in Groningen die schade aan huizen veroorzaken en levens overhoop halen. Terwijl het hebben van een veilig huis een recht is wat iedereen hoort te hebben. Steun de Groningers en brei mee. Samen gas terug.

logo-milieudefenisie

We hebben je hulp nodig

Lever ook een stukje breiwerk in: dit kan je doen door mee te doen aan een van de breicafé’s, waar je samen kunt (leren) breien. Echt iedereen kan leren breien en ondertussen ontstaan er vaak mooie conversaties. Je kunt ook een eigen breicafé organiseren of een breiwerkje opsturen. Vraag je vriend(inn)en en buren om ook mee te breien.

breien-duo-breien

Kom ook naar een breicafé

Kom naar een van de breicafé’s in Groningen en het noorden. Onder het genot van een kopje koffie of een drankje gezellig kletsen, ervaringen uitwisselen en ondertussen (leren) breien voor het goede doel. Houd de website of het Facebook event in de gaten voor de data en locaties van de breicafé's. Hieronder zie je de geplande breicafé's en daar komen er nog meer bij. 

 

Je kan ook zelf een eigen breicafé organiseren met ondersteuning van Milieudefensie en Breien met Agnes. Stuur een mailtje met jouw idee naar: breimee@milieudefensie.nl.

12027111_430820333776868_4060767880686474153_o

Stuur een breiwerk op

Kan je niet naar een breicafé komen? Doe dan mee door één of meerdere lapjes breiwerk naar me op te sturen:

Agnes Bakker - Breien Met Agnes
M.L. Kingstraat 98
9728 WK  Groningen

 

Het formaat kun je zelf bepalen. Je breiwerkje moet wel rechte kanten hebben, want dan kunnen we er makkelijk een grote deken van maken. Wanneer je thuis meerdere lapjes breit, dan vind ik het helemaal fijn wanneer je zelf aan elkaar naait. 

 

Vergeet niet je naam en e-mailadres mee te sturen, op die manier kunnen we je foto’s van het eindresultaat sturen.

 

Hartelijk dank

Er komen bijna dagelijks breiwerkjes bij me binnen. Daar ben ik heel blij mee. Dank voor de breiwerkjes en de lieve en betrokken en hartverwarmende reacties die ik al heb ontvangen van mensen uit het hele land. 

"Bij het opruimen van het huis van mijn overleden moeder vond ik een pas begonnen breiwerkje waarvan ik geen idee heb wat het moest worden. Toen las ik de oproep om voor Groningen te gaan breien, en dat leek me leuk om daar voor het goede doel aan verder te breien."

"Ik heb heel veel zin om een groot stuk te breien en daarop allemaal leuke huisje te maken, mag dat?"

"ik zit bij de breiclub in Barendrecht en iemand van de breiclub vertelde over de actie, ik doe ook graag mee!"

"Mijn vriendinnen zijn ook aan het breien, als het straks op het huisje hangt komen we graag naar Groningen om het te bekijken."

'Ik ben te oud om te protesteren met spandoeken, dus ben heel blij dat ik op deze manier iets kan betekenen.' 

"Dit soort ludieke acties waardeer ik zeer en ik sta ook helemaal achter het streven naar een fossiel vrije energie voorziening van Groningen en de rest van Nederland."

''Leuk om mee te doen, mooie gelegenheid om restjes te gebruiken."

''Ook ik wil mij inzetten voor de energietransitie en vind dat Groningen een betere behandeling door de politiek verdient."

''Breien spreekt mij aan omdat ik een vriendin heb waarmee het gezellig is om te breien." 

Fijne post:

Voortgang

Het huisje wordt op 3 maart 2017 ingepakt, dus dan moet de warme deken klaar zijn. Voor de deken zijn maar liefst totaal 100 vierkante meters breiwerk nodig. Zie hiernaast hoe ver we al zijn. Alle hulp is welkom. 

van totaal 100 vierkante meters

Informatie

Ook enthousiast geworden? Meld je aan op ons Facebook event, dan houden wij je op de hoogte. Heb je nog vragen over ‘breien voor Groningen’? Kijk hieronder naar de meest gestelde vragen en antwoorden of mail naar: breimee@milieudefensie.nl.

 

In de media

Mede door alle aandacht in de media, breien en helpen  er steeds meer mensen mee. 

 

Blij

Wat is dit een leuk project en wat past het goed bij mijn missie: het verbinden voor een duurzame wereld. Want de kern van duurzaamheid is liefde. Liefde voor jezelf, voor anderen en je leefomgeving. Dit kan alleen als je verbonden bent met elkaar. En dat is wat we doen tijdens dit project. Samen breien in de breicafé's. Even tijd en aandacht voor elkaar. En die verbinding voel ik nu al met alle breiwerkjes die ik per post ontvang. Heel bijzonder. Breien wordt met dit project ingezet als een vorm van creatief activisme. Samen maken we een grote deken. Deze deken staat symbool voor de warme deken die we de bewoners van het gebied graag toereiken. Hoe mooi is dat?

Dagboek Breien voor Groningen

Deze actie maakt veel bij me los. De impact van het wonen in een onveilig gebied en huis. Een gebied waar ik zelf zo dichtbij woon. Veel verhalen komen los, worden gedeeld, raken me. En daarover houd ik gedurende de actieperiode Breien voor Groningen een speciaal dagboek bij. 

We tellen af naar het inpakmoment van het huisje

op 3 maart 2017 om 11.00 uur:

Dag
Uur
Minuut
Seconde
15675731_1615400248769499_226583406670144408_o-2

Veel gestelde vragen en antwoorden:

Ik wil graag helpen. Wat kan ik doen?


Je bent ook van harte welkom om bij de breicafé's te komen breien. Super leuk als je komt of als je thuis mee-breit. Dank voor je steun! 


 

 

Hoe groot moet ik mijn breiwerkje maken?

Het is fijn als je breiwerkje rechte kanten heeft en verder kun je zelf weten hoe groot je het breiwerkje maakt. Je mag ook meerdere lapjes maken en opsturen. Graag zelfs! 
En als je meerdere lapjes breit, dan kun je die los naar me sturen. En ik vind het ook helemaal fijn wanneer je ze alvast aan elkaar wilt naaien. Dat scheelt mij weer werk 😉 dank je wel ! 

Moet ik in de vorm van een huisje breien?

gebreidhuisjeHet breiwerk van het huisje is puur illustratief. Dus je hoeft geen huisje te breien. Sterker nog: ik heb graag breiwerkjes met rechte kanten. Het formaat mag je zelf weten. Het mag klein zijn en ook wat groter. En meerdere kleine lapjes is ook prima. Zolang de kanten maar recht zijn. Op die manier kunnen we er makkelijker een grote deken van maken. 

Welke kleur en materiaal moet ik gebruiken?

Je kunt zelf de kleur of kleuren kiezen, alle kleuren en kleurencombinaties zijn welkom. En je kunt kiezen met welk materiaal je het liefst breit: wol, of katoen of oude kledingstukken. We zien wel graag dat er zoveel mogelijk gebruik wordt gemaakt van materiaal dat je al hebt. Dus liever niets nieuws kopen! Een mooie gelegenheid om oude restjes op te maken, toch? 

Waar kan ik mijn breiwerk naar toe sturen?

Als je thuis een breiwerkje maakt, kun je het naar mij opsturen. Dit is het adres: 

Agnes Bakker (Breien Met Agnes)
M.L. Kingstraat 98
9728 WK  GRONINGEN

Je kunt het opsturen tot eind januari 2017. Vergeet niet je naam en e-mailadres mee te sturen, op die manier kunnen we je foto's sturen van het eindresultaat. Alvast heel erg bedankt! 

Tot hoe lang kan ik mijn breiwerk opsturen?

Je kunt je breiwerkje(s) tot eind januari 2017 opsturen. In februari wordt alles verwerkt tot een grote deken. En op 3 maart wordt de deken gebruikt om het huisje in te stoppen.

Mag ik ook haken in plaats van breien?

Natuurlijk mag je haken in plaats van breien maar niet voor dit project. Onze actie heet: Breien voor Groningen en mijn bedrijf heet Breien Met Agnes en in de deken wil ik dus graag alleen breiwerkjes verwerken. 



Waar en wanneer zijn de breicafé's?

Op het Facebook event en op deze pagina worden alle data bekend gemaakt, dus handig om te volgen: logomakr_6mlf7e

Je kan ook zelf een eigen breicafé organiseren met ondersteuning van Milieudefensie en Breien met Agnes. Stuur een mailtje met jouw idee naar: breimee@milieudefensie.nl.

Moet ik me aanmelden voor het breicafé?

Ja dat is wel handig en dat kun je doen met een mailtje aan: breimee@milieudefensie.nl.
Geef even aan welk breicafé je gaat bezoeken en met hoeveel mensen je komt. Kinderen zijn ook van harte welkom. Geef ook hun aantal even door. 

Kunnen kinderen ook meehelpen?

img_2197Leuk wanneer kinderen ook willen helpen. Ze zijn van harte welkom! Ze kunnen meekomen naar een breicafé en worden dan geholpen bij het breien als dat nodig is.

Ook kunnen ze thuis breiwerkjes maken en die opsturen.

Ook hier geldt: graag breiwerkjes met rechte randen zodat ik er later makkelijk een deken van kan maken.



Waar kan ik meer lezen over de gasboringen in Groningen

Op de website van Milieudefensie kun je meer lezen over de gasboringen in Groningen. Je kunt ook een petitie tekenen en lezen over andere geplande acties. 

logo-milieudefenisie

Ik hoorde over de actie via de media. Waar kan ik dat terugvinden?

We zijn met de actie inderdaad al een aantal keren in het nieuws geweest. Al deze momenten vind je terug op deze pagina.

Wil je als redactie ook aandacht besteden aan deze actie, heel graag.
Mijn contactgegevens vind je hier.

Facebook

8 Comments on “Breien voor Groningen

  1. Hallo Agnes, Ik ben nieuwsgierig wat er uiteindelijk met de deken gaat gebeuren. Het huisje wordt ingepakt en dan? Wordt de deken later weer verwijderd en als kunstwerk verkocht? Of hergebruikt?
    Groetjes, Renata

    1. Hallo Renata, We bouwen een replica van het huisje in Rottum en daar maken we uiteindelijk het breiwerk op. Dit huisje gaat eerst naar het Hogeland museum en daarna kan het ingezet worden voor allerlei doeleinden om dit verhaal nog meer onder de aandacht te brengen.
      Groet van Agnes

      1. Hallo, is het misschien een idee om de lapjes daarna tot dekens te vormen voor wat warmte in de vele vluchtelingen kampen
        groetjes,
        Marieke

        1. Hallo Marieke, Eerst gaat al het breiwerk op een replica van het huisje in Rottum, zodat we dat beeld nog verder kunnen inzetten om het verhaal van Groningen te vertellen. Maar dit houden we zeker in ons achterhoofd voor misschien daarna, als het breiwerk zich er dan nog voor leent! hartelijke groet van Agnes

  2. Hallo,

    Namens alle medewerkers van apotheek Venema in Groningen heb ik nog een vraag. Het is nu 11 februari maar wij hebben nog een flinke lap liggen, gebreid door allerlei klanten van onze apotheek.
    Ik weet dat we laat zijn, maar zouden we deze “sjaal” nog kunnen doneren? Er is vast een collega die de sjaal (ca. 4 meter) op de M.L. Kingstraat kan brengen. We willen graag iets goeds met de “sjaal van geduld” doen, en als Groningse apotheek vinden we dit een goed doel. Als jullie iets van je laat horen schakel ik iemand in die de lap zsm. brengt.
    Graag een reactie via deze mail of telefonisch: 06-53691327 (Marielle) of via de apotheek, tel: 050-3184284

    Hartelijke groeten,

    Marielle

    1. Hallo Marielle,

      Wat leuk! Jullie mogen het natuurlijk komen brengen! Ik ben vrijdagmiddag en avond wel thuis. Als dat niet uitkomt, stuur even een berichtje op 06-25325336 om een andere afspraak te maken. Hartelijke groet van Agnes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *