Nieuw: nationale breiactie voor Groningen
Het huisje in Rottum is op 3 maart toegedekt met een warme kleurrijke deken vol liefde en steun. En we breien door en nu voor de grootste deken van Nederland als boodschap aan de nieuwe regering. Brei je (weer) mee?

Nieuw: nationale breiactie voor Groningen
Het huisje in Rottum is op 3 maart toegedekt met een warme kleurrijke deken. En op 16 maart is een nieuwe breiactie gestart: Gas, we breien er een einde aan. Brei je (weer) mee?

gebreidhuisje
img_1267
Foto: Jos Schuurman
16905066_622670664591833_2871226876439867203_o
17240055_630877523771147_5820662879487093096_o

Breien voor Groningen

De gaswinning in Groningen zorgt voor veel problemen: het draagt bij aan klimaatverandering en het zorgt voor aardbevingen in Groningen die schade aan huizen veroorzaken en levens overhoop halen. Terwijl het hebben van een veilig huis een recht is wat iedereen hoort te hebben. Daarom ben ik in 2016 samen met Milieudefensie gestart met de actie: Breien voor Groningen. Het doel was om met samen met met zo veel mogelijk mensen een warme deken te breien voor Groningen.

Warme deken

En dat is gelukt! Voor de deken hadden we 100 vierkante meter nodig maar met de hulp van mensen uit Groningen en heel Nederland kwamen we uit op maar liefst 215 vierkante meter. Op 3 maart is in Rottum het kleinste huisje ingepakt onder een enorme warme en kleurrijke deken vol liefde en steun. Je kunt het huisje met de deken nog bekijken.

Expositie 'Geraakte Groningers'

Op 1 april wordt in het kerkje van Rottum in het kader van het thema 'Rottum Gas(t)vrij' de foto expositie 'Geraakte Groningers' van Annet Eveleens geopend. De expositie is tot 25 juni dagelijks te zien van 10.00 uur tot 17.00 uur.
De toegang is gratis.

Bezoek de replica

Er is van het huisje-met-deken ook een tafelmodel en een replica gemaakt. De replica wordt momenteel van buiten en van binnen bekleed met gebreide lapjes. Je kunt de replica vanaf 2 april bekijken als aanvulling op de expositie Art Schok in het Hoogeland Museum te Warffum. 

Wil je weer meebreien?

We willen iedereen heel erg bedanken voor alle hulp! Maar we zijn er nog niet want we gaan door met een nationale brei-actie genaamd: Gas, we breien er een einde aan. Brei je mee?

Breihuisje-groep-logo-Agnes

Nieuwe actie: gas, we breien er een einde aan

In de komende 100 dagen willen Milieudefensie en ik met de hulp van jou de grootste deken van het land breien. Daarmee laten we met z’n allen zien dat we gedupeerde Groningers een warm hart toedragen. Met het breiwerk hebben we een boodschap voor de nieuwe regering: geef Nederland duidelijkheid over hoe en wanneer de gaskraan dicht gaat. Zodat we er straks ook zonder gas warmpjes bij zitten.

 

15403858_1613501932292664_8111629788941372657_o

De grootste deken van Nederland in 4 stappen

1 Doe mee
Kom naar een breicafé, haal je breipennen uit de kast, of kijk je oma lief aan.


2 Brei een lapje

Brei een lapje met rechte kanten, klein of groot, alles is welkom.


3 Maak een foto

En deel hem met al je vrienden via Facebook, Twitter, Instagram of je andere favoriete kanaal. Gebruik de hashtag: #ikbreivoorGroningen of #HeelHollandBreit.


Stap 4 Stuur je breiwerk gefrankeerd* naar ons op:

Milieudefensie Team Energie
Nieuwe Looiersstraat 31
1017 VA Amsterdam


We vinden het leuk om te horen waarom jij meebreit, doe bijvoorbeeld een kort briefje bij je breiwerk. Vergeet daarbij niet je naam, woonplaats en e-mail adres te vermelden. Dan kunnen we je foto’s sturen van het eindresultaat. Je kunt ook via dit formulier aangeven dat je meebreit.


*) Heb je een enorm breiwerk gemaakt wat te duur is om te versturen, of zit je even krap bij kas? Neem contact met ons op via: breimee@milieudefensie.nl 

2014-11-28 18.05.26

#ikbreivoorgroningen

#HeelHollandBreit

2017-01-21_breicafe1

Kom naar een breicafé

 

Tijdens de gezellige breicafés breien we, maken we lapjes aan elkaar en krijg je meer te horen over het waarom van deze actie. In de Facebookgroep Gas, we breien er een einde aan zie je alle geplande breicafés en andere initiatieven.Kun je niet breien? Geen probleem, er is altijd iemand aanwezig die het je wil leren. Breinaalden en wol zijn aanwezig, maar je mag natuurlijk ook je eigen materiaal meebrengen.

 

Zelf een (besloten) breicafé organiseren? Ja leuk! Laat het ons weten via: breimee@milieudefensie.nl

 

"Bij het opruimen van het huis van mijn overleden moeder vond ik een pas begonnen breiwerkje waarvan ik geen idee heb wat het moest worden. Toen las ik de oproep om voor Groningen te gaan breien, en dat leek me leuk om daar voor het goede doel aan verder te breien."

"Ik heb heel veel zin om een groot stuk te breien en daarop allemaal leuke huisje te maken, mag dat?"

"ik zit bij de breiclub in Barendrecht en iemand van de breiclub vertelde over de actie, ik doe ook graag mee!"

"Mijn vriendinnen zijn ook aan het breien, als het straks op het huisje hangt komen we graag naar Groningen om het te bekijken."

'Ik ben te oud om te protesteren met spandoeken, dus ben heel blij dat ik op deze manier iets kan betekenen.' 

"Dit soort ludieke acties waardeer ik zeer en ik sta ook helemaal achter het streven naar een fossiel vrije energie voorziening van Groningen en de rest van Nederland."

''Leuk om mee te doen, mooie gelegenheid om restjes te gebruiken."

''Ook ik wil mij inzetten voor de energietransitie en vind dat Groningen een betere behandeling door de politiek verdient."

''Breien spreekt mij aan omdat ik een vriendin heb waarmee het gezellig is om te breien." 

Fijne post:

Voortgang

We breien samen de grootste deken van Nederland. Dat is ons doel. Voor de deken zijn maar liefst totaal 200 vierkante meters breiwerk nodig. Zie hiernaast hoe ver we al zijn. Alle hulp is welkom. Brei je mee?

van totaal 200 vierkante meters

Breipatronen

Houd je van een beetje uitdaging? Probeer dan één van deze breipatronen. Met deze ontwerpen herken je jouw breiwerk makkelijk in de grote deken. Om de grootste deken van Nederland te maken is het belangrijk dat zo veel mogelijk mensen mee doen. Deel jouw creatie via Facebook, Twitter, Instagram of je andere favoriete kanaal met de hashtag #ikbreivoorGroningen of #HeelHollandBreit. 

Informatie

Ook enthousiast geworden? Meld je aan op onze openbare Facebookgroep: Gas, we breien er een einde aan en blijf op de hoogte. Heb je nog vragen over ‘breien voor Groningen’? Kijk hieronder naar de meest gestelde vragen en antwoorden of mail naar:
breimee@milieudefensie.nl

In de media

Mede door alle aandacht in de media, breien en helpen er steeds meer mensen mee. 

 

Blij

Wat is dit een leuk project en wat past het goed bij mijn missie: het verbinden voor een duurzame wereld. Want de kern van duurzaamheid is liefde. Liefde voor jezelf, voor anderen en je leefomgeving. Dit kan alleen als je verbonden bent met elkaar. En dat is wat we doen tijdens dit project. Samen breien in de breicafé's. Even tijd en aandacht voor elkaar. En die verbinding voel ik nu al met alle breiwerkjes die ik per post ontvang. Heel bijzonder. Breien wordt met dit project ingezet als een vorm van creatief activisme. Samen maken we een grote deken. Deze deken staat symbool voor de warme deken die we de bewoners van het gebied graag toereiken. Hoe mooi is dat?

Dagboek Breien voor Groningen

Deze actie maakt veel bij me los. De impact van het wonen in een onveilig gebied en huis. Een gebied waar ik zelf zo dichtbij woon. Veel verhalen komen los, worden gedeeld, raken me. En daarover houd ik gedurende de actieperiode Breien voor Groningen een speciaal dagboek bij. 

We tellen de 100 dagen af vanaf 16 maart 2017 om 16.00 uur

We hebben nu nog:

Dag
Uur
Minuut
Seconde

om de grootste deken

van Nederland te breien!

15675731_1615400248769499_226583406670144408_o-2

Veel gestelde vragen en antwoorden:

Ik wil graag helpen. Wat kan ik doen?



Je bent ook van harte welkom om bij de breicafé's te komen breien. Super leuk als je komt of als je thuis mee-breit. Dank voor je steun! 

Kijk op de open groep op Facebook voor de diverse cafés: 

en op de website van Milieudefensie: 



En mocht je het nog niet gedaan hebben, dan kun je de petitie onderteken, dank je wel! 

 

 

Hoe groot moet ik mijn breiwerkje maken?

Het is fijn als je breiwerkje rechte kanten heeft en verder kun je zelf weten hoe groot je het breiwerkje maakt. Je mag ook meerdere lapjes maken en opsturen. Graag zelfs! 
En als je meerdere lapjes breit, dan kun je die los opsturen. En ik vind het ook helemaal fijn wanneer je ze alvast aan elkaar wilt naaien. Dat scheelt mij weer werk 😉 dank je wel ! 

Welke kleur en materiaal moet ik gebruiken?

Je kunt zelf de kleur of kleuren kiezen, alle kleuren en kleurencombinaties zijn welkom. En je kunt kiezen met welk materiaal je het liefst breit: wol, of katoen of oude kledingstukken. We zien wel graag dat er zoveel mogelijk gebruik wordt gemaakt van materiaal dat je al hebt. Dus liever niets nieuws kopen! Een mooie gelegenheid om oude restjes op te maken, toch? 

Waar kan ik mijn breiwerk naar toe sturen?

Als je thuis een breiwerkje maakt, kun je het gefrankeerd opsturen naar:
 

Milieudefensie Team Energie
Nieuwe Looiersstraat 32
1017 VA  AMSTERDAM 


We vinden het leuk om te horen waarom jij meebrein, doe bijvoorbeeld een kort briefje bij je breiwerk. Vergeet daarbij niet je naam, woonplaats en e-mail adres te vermelden. Dan kunnen we je foto's sturen van het eindresultaat. 

Heb je een enorm breiwerk gemaakt wat te duur is om te versturen, of zit je even krap bij kas? Neem contact met ons op via: breide@milieudefensie.nl 

Tot hoe lang kan ik mijn breiwerk opsturen?

Deze nieuwe actie loopt 100 dagen vanaf 16 maart dat is tot en met 24 juni 2017. Tot die datum kun je je breiwerkjes opsturen. 

Mag ik ook haken in plaats van breien?

Natuurlijk mag je haken in plaats van breien maar niet voor dit project. Onze actie heet: Breien voor Groningen en mijn bedrijf heet Breien Met Agnes en in de deken wil ik dus graag alleen breiwerkjes verwerken. 



Waar en wanneer zijn de breicafés?

Op de website van Milieudefensie en in de Facebookgroep 'Gas, we breien er een eind aan' vind je de informatie over de breicafés en andere activiteiten: 



Je kan ook zelf een eigen breicafé organiseren met ondersteuning van Milieudefensie en Breien met Agnes. Stuur een mailtje met jouw idee naar: breimee@milieudefensie.nl.

Moet ik me aanmelden voor het breicafé?

Ja dat is wel handig en dat kun je doen met een mailtje aan: breimee@milieudefensie.nl.
Geef even aan welk breicafé je gaat bezoeken en met hoeveel mensen je komt. Kinderen zijn ook van harte welkom. Geef ook hun aantal even door. 

Kunnen kinderen ook meehelpen?

img_2197Leuk wanneer kinderen ook willen helpen. Ze zijn van harte welkom! Ze kunnen meekomen naar een breicafé en worden dan geholpen bij het breien als dat nodig is.

Ook kunnen ze thuis breiwerkjes maken en die opsturen.

Ook hier geldt: graag breiwerkjes met rechte randen zodat ik er later makkelijk een deken van kan maken.



Waar kan ik de replica van het huisje in Rottum zien?

Van het huisje in Rottum is een replica gemaakt en deze zal van buiten en van binnen ook worden voorzien van een deken van lapjes. De replica is te zien vanaf 2 april als aanvulling op de expositie Art Schok in het Hoogeland Museum te Warffum.



Waar kan ik meer lezen over de gasboringen in Groningen

Op de website van Milieudefensie kun je meer lezen over de gasboringen in Groningen. Je kunt ook een petitie tekenen en lezen over andere geplande acties. 

logo-milieudefenisie

Ik hoorde over de actie via de media. Waar kan ik dat terugvinden?

We zijn met de actie inderdaad al een aantal keren in het nieuws geweest. Al deze momenten vind je terug op deze pagina.

Wil je als redactie ook aandacht besteden aan deze actie, heel graag.
Mijn contactgegevens vind je hier.

Wat doen jullie met het breiwerk na de actie?

We gaan nu het breiwerk gebruiken voor de grootste deken van Nederland, voor de actie 'Gas, we breien er een einde aan'.

Daarna zoeken we uiteraard een duurzame en goede bestemming voor het breiwerk. We vinden het belangrijk dat het hergebruikt wordt, zodat we geen materiaal verspillen. Een van de ideeën is om er kleinere dekens van te maken voor mensen die dat goed kunnen gebruiken. Andere ideeën zijn uiteraard altijd welkom.

Facebook

8 Comments on “Breien voor Groningen

  1. Hallo Agnes, Ik ben nieuwsgierig wat er uiteindelijk met de deken gaat gebeuren. Het huisje wordt ingepakt en dan? Wordt de deken later weer verwijderd en als kunstwerk verkocht? Of hergebruikt?
    Groetjes, Renata

    1. Hallo Renata, We bouwen een replica van het huisje in Rottum en daar maken we uiteindelijk het breiwerk op. Dit huisje gaat eerst naar het Hogeland museum en daarna kan het ingezet worden voor allerlei doeleinden om dit verhaal nog meer onder de aandacht te brengen.
      Groet van Agnes

      1. Hallo, is het misschien een idee om de lapjes daarna tot dekens te vormen voor wat warmte in de vele vluchtelingen kampen
        groetjes,
        Marieke

        1. Hallo Marieke, Eerst gaat al het breiwerk op een replica van het huisje in Rottum, zodat we dat beeld nog verder kunnen inzetten om het verhaal van Groningen te vertellen. Maar dit houden we zeker in ons achterhoofd voor misschien daarna, als het breiwerk zich er dan nog voor leent! hartelijke groet van Agnes

  2. Hallo,

    Namens alle medewerkers van apotheek Venema in Groningen heb ik nog een vraag. Het is nu 11 februari maar wij hebben nog een flinke lap liggen, gebreid door allerlei klanten van onze apotheek.
    Ik weet dat we laat zijn, maar zouden we deze “sjaal” nog kunnen doneren? Er is vast een collega die de sjaal (ca. 4 meter) op de M.L. Kingstraat kan brengen. We willen graag iets goeds met de “sjaal van geduld” doen, en als Groningse apotheek vinden we dit een goed doel. Als jullie iets van je laat horen schakel ik iemand in die de lap zsm. brengt.
    Graag een reactie via deze mail of telefonisch: 06-53691327 (Marielle) of via de apotheek, tel: 050-3184284

    Hartelijke groeten,

    Marielle

    1. Hallo Marielle,

      Wat leuk! Jullie mogen het natuurlijk komen brengen! Ik ben vrijdagmiddag en avond wel thuis. Als dat niet uitkomt, stuur even een berichtje op 06-25325336 om een andere afspraak te maken. Hartelijke groet van Agnes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *