Gas we breien er een einde aan

De gaswinning in Groningen zorgt voor veel problemen: het draagt bij aan klimaatverandering en het zorgt voor aardbevingen in Groningen die schade aan huizen veroorzaken en levens overhoop halen. Terwijl het hebben van een veilig huis een recht is wat iedereen hoort te hebben. Daarom moet de gaswinning helemaal terug. En zo heet ook de actie die ik met Milieudefensie voerde: Gas, we breien er een einde aan! Brei mee en help! Veel mensen breiden mee. Met als resultaat: een deken van maar liefst 500 m²! Die deken hebben we samen met Groningers, breiers en Milieudefensie op 29 juni in Den Haag aangeboden. 

Grootste deken van Nederland

In de afgelopen tijd hebben we met hulp van veel mensen deze enorme deken gebreid. Daarmee laten we met z’n allen zien dat we gedupeerde Groningers een warm hart toedragen. Met het breiwerk hebben we een boodschap voor de nieuwe regering: geef Nederland duidelijkheid over hoe en wanneer de gaskraan dicht gaat. Zodat we er straks ook zonder gas warmpjes bij zitten.

 

17760890_10154632497288235_7819926041376811281_o

Eerste actie: inpakken huisje in Rottum

Vorig jaar november is de eerste actie gestart met als doel een grote warme deken te breien voor Groningen. Vanuit het hele land stroomden de lapjes voor de deken binnen. Zelfs Freek de Jonge breide mee. Met de enorme warme deken kon op 3 maart het kleinste huisje in Rottum worden ingepakt. Het breien van de deken heeft naast de morele steun veel landelijke publiciteit opgeleverd en daarmee de aardbevingsproblematiek onder de aandacht gebracht.

We breiden tijdens breicafés

Tijdens de vele gezellige breicafés overal in het land werd er gebreid,  maakten we lapjes aan elkaar en werden er verhalen gedeeld. Hieronder en in de Facebookgroep Gas, we breien er een einde aan lees je er alles over. 

 

Breipatronen

Houd je van een beetje uitdaging? Probeer dan één van deze breipatronen. Met deze ontwerpen herken je jouw breiwerk makkelijk in de grote deken. Om de grootste deken van Nederland te maken is het belangrijk dat zo veel mogelijk mensen mee doen. Deel jouw creatie via Facebook, Twitter, Instagram of je andere favoriete kanaal met de hashtag:

#

C77T31JXwAAq7mv
17798901_1368947519810089_3321302256105842838_n
17854999_10155046873952860_8532005755913243630_o
17992098_179729492548128_7193081275613387270_n

In de media

Het breien van de deken levert naast de morele steun veel landelijke publiciteit op en daarmee wordt de aardbevingsproblematiek goed onder de aandacht gebracht.

Blij

Wat is dit een leuk project en wat past het goed bij mijn missie: het verbinden voor een duurzame wereld. Want de kern van duurzaamheid is liefde. Liefde voor jezelf, voor anderen en je leefomgeving. Dit kan alleen als je verbonden bent met elkaar. En dat is wat we doen tijdens dit project. Samen breien in breicafés of thuis. Even tijd en aandacht voor elkaar: verbinding. Breien wordt met dit project ingezet als een vorm van creatief activisme. Samen maken we de grootste deken van Nederland. Deze deken staat symbool voor de warme deken die we de bewoners van het gebied graag toereiken. En met de deken van Nederland willen we een statement maken naar de politiek. Hoe mooi is dat?

Dagboek Breien voor Groningen

Deze actie maakt veel bij me los. De impact van het wonen in een onveilig gebied en huis. Een gebied waar ik zelf zo dichtbij woon. Veel verhalen komen los, worden gedeeld, raken me. En daarover houd ik gedurende de actieperiode Breien voor Groningen een speciaal dagboek bij. 

17523220_1857460581187740_8579377128234088177_n

Veel gestelde vragen en antwoorden:

Ik wil graag helpen. Wat kan ik doen?



Je bent van harte welkom om bij de breicafés te komen breien. Super leuk als je komt of als je thuis mee-breit. Je kunt dan je breiwerk opsturen naar Milieudefensie. Wij maken er dan een grote deken van. Dank voor je steun! 

Kijk op de open groep op Facebook voor de diverse cafés: 

en op de website van Milieudefensie: 



En mocht je het nog niet gedaan hebben, dan kun je de petitie onderteken, dank je wel! 

 

 

Hoe groot moet ik mijn breiwerkje maken?

Het is fijn als je breiwerkje rechte kanten heeft en verder kun je zelf weten hoe groot je het breiwerkje maakt. Je mag ook meerdere lapjes maken en opsturen. Graag zelfs! 
En als je meerdere lapjes breit, dan kun je die los opsturen. En ik vind het ook helemaal fijn wanneer je ze alvast aan elkaar wilt naaien. Dat scheelt weer werk 😉 dank je wel ! 

Hoe maak ik lapjes aan elkaar?
Welke kleur en materiaal moet ik gebruiken?

Je kunt zelf de kleur of kleuren kiezen, alle kleuren en kleurencombinaties zijn welkom. En je kunt kiezen met welk materiaal je het liefst breit: wol, of katoen of oude kledingstukken. We zien graag dat er zoveel mogelijk duurzaam gebreid wordt door gebruik te maken van materiaal dat je al hebt. Dus liever niets nieuws kopen! Een mooie gelegenheid om oude restjes op te maken, toch? 

Waar kan ik mijn breiwerk naar toe sturen?

Als je thuis een breiwerkje maakt, kun je het gefrankeerd opsturen naar:

Milieudefensie Team Energie
Nieuwe Looiersstraat 31
1017 VA  AMSTERDAM 

We vinden het leuk om te horen waarom jij meebreit. Doe bijvoorbeeld een kort briefje bij je breiwerk. Vergeet daarbij niet je naam, woonplaats en e-mail adres te vermelden. Dan kunnen we je foto's sturen van het eindresultaat.

Heb je een enorm breiwerk gemaakt wat te duur is om te versturen, of zit je even krap bij kas? Neem contact met ons op via: breimee@milieudefensie.nl

Mag ik ook haken in plaats van breien?

Natuurlijk mag je haken in plaats van breien maar niet voor dit project. Onze actie heet: Breien voor Groningen en mijn bedrijf heet Breien Met Agnes en in de deken wil ik dus graag alleen breiwerkjes verwerken. 



Waar en wanneer zijn de breicafés?

Op de website van Milieudefensie en in de Facebookgroep 'Gas, we breien er een eind aan' vind je de informatie over de breicafés en andere activiteiten:

Je kan ook zelf een eigen breicafé organiseren met ondersteuning van Milieudefensie en Breien met Agnes. Stuur een mailtje met jouw idee naar: breimee@milieudefensie.nl

Moet ik me aanmelden voor het breicafé?

Ja dat is wel handig en dat kun je doen met een mailtje aan:
breimee@milieudefensie.nl

Geef even aan welk breicafé je gaat bezoeken en met hoeveel mensen je komt. Kinderen zijn ook van harte welkom. Geef ook hun aantal even door.

Kunnen kinderen ook meehelpen?

img_2197Leuk wanneer kinderen ook willen helpen. Ze zijn van harte welkom! Ze kunnen meekomen naar een breicafé en worden dan geholpen bij het breien als dat nodig is.

Ook kunnen ze thuis breiwerkjes maken en die opsturen.

Ook hier geldt: graag breiwerkjes met rechte randen zodat ik er later makkelijk een deken van kan maken.



Is het huisje in Rottum nog steeds te bekijken?

Het huisje in Rottum is niet meer ingepakt met de warme deken! We zullen het moeten doen met alle mooie foto's die gemaakt zijn van het huisje. Er is wel een replica van het huisje gemaakt. Deze gaat op reis door Nederland om het verhaal van Groningen te vertellen. 

 

Van het huisje in Rottum is een replica gemaakt en deze is van buiten en van binnen voorzien van een deken van lapjes. De replica is te zien vanaf 2 april als aanvulling op de expositie Art Schok in het Hoogeland Museum te Warffum.



Waar kan ik meer lezen over de gasboringen in Groningen

Op de website van Milieudefensie kun je meer lezen over de gasboringen in Groningen. Je kunt ook een petitie tekenen en lezen over andere geplande acties. 

logo-milieudefenisie

Ik hoorde over de actie via de media. Waar kan ik dat terugvinden?

We zijn met de actie inderdaad al een aantal keren in het nieuws geweest. Al deze momenten vind je terug op deze pagina (huisje in Rottum) en op deze pagina (huidige actie).

Wil je als redactie ook aandacht besteden aan deze actie, heel graag.
Mijn contactgegevens vind je hier.

Wat doen jullie met het breiwerk na de actie?

We zijn nu aan het breien aan de grootste deken van Nederland, voor de actie 'Gas, we breien er een einde aan'. Met de grootste deken van Nederland willen we indruk maken bij en aandacht vragen van de politiek en de formatie. 

Daarna zoeken we uiteraard een duurzame en goede bestemming voor het breiwerk. We vinden het belangrijk dat het hergebruikt wordt, zodat we geen materiaal verspillen. Een van de ideeën is om er kleinere dekens van te maken voor mensen die dat goed kunnen gebruiken. Andere ideeën zijn uiteraard altijd welkom.

Facebook

#

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *